۰۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۲
کد خبر: ۶۲۱۸۹۱

مهمترین اخبار اقتصادی پنجشنبه ۴ مهر ماه| قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار

مهمترین اخبار اقتصادی پنجشنبه ۴ مهر ماه| قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار
امروز در بازار آزاد قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید با کاهش نسبت به دیروز 4 میلیون و 25 هزار تومان معامله می‌شود.

به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی پنجشنبه 4 مهر ماه ۹۸ به شرح ذیل است:

 

قیمت طلا و قیمت سکه امروز ۹۸/۰۷/۰۴

امروز در بازار آزاد قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید با کاهش نسبت به دیروز 4 میلیون و  25  هزار تومان و سکه بهار آزادی طرح قدیم 4 میلیون و 14 هزار تومان معامله می‌شود.

در بازار آزاد هر قطعه نیم‌سکه بهار آزادی 2میلیون و 58 هزار تومان، قیمت ربع‌سکه یک‌میلیون و 259 هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی 870 هزار تومان فروخته می‌شود. قیمت طلای 18عیار هم 408 هزار و 900 تومان ارزش‌گذاری شده است. ضمن آنکه هر اونس طلا در بازارهای جهانی با قیمت 1508.1 دلار معامله می‌شود.

 در حالی که پس از به جریان افتادن فرایند رسمی استیضاح دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در کنگره ارزش سهام در بازارهای بورس جهان کاهش یافته است، قیمت طلا امروز تغییری جزئی را شاهد بود و در نزدیکی بالاترین رقم سه هفته گذشته که در جلسه گذشته به ثبت رسیده بود باقی ماند.

پس از به جریان افتادن تحقیقات رسمی مربوط به استیضاح دونالد ترامپ، امروز شاخص ارزش دلار کاهش داشت و ارزش سهام در بازارهای بورس آسیایی نیز شاهد افت بود. استیضاح ترامپ موجب افزایش عدم قطعیت سیاسی در بزرگترین اقتصاد جهان می شود و بازارهای مالی معمولا از وضعیت آشفتگی و عدم قطعیت استقبال نمی کنند.

ترامپ در سخنرانی در صحن مجمع عمومی سازمان ملل به شدت از سیاست های تجاری چین انتقاد کرد و گفت توافق تجاری بد با چین را نمی پذیرد.

همزمان با افزایش نگرانی ها از بالا گرفتن تنش های تجاری، میزان اعتماد مصرف کننده در آمریکا در ماه سپتامبر شاهد کاهش بوده است و این احتمالا تاثیری منفی بر میزان هزینه کرد مصرف کنندگان خواهد داشت.

دیوان عالی انگلیس روز سه شنبه اعلام کرد که تصمیم بوریس جانسون، نخست وزیر این کشور مبنی بر تعلیق پارلمان غیرقانونی بوده است، اما نخست وزیر بدون توجه به این رای اعلام کرد که با تصمیم دیوان عالی مخالف است و همچنان باید انگلیس تا 31 اکتبر از اتحادیه اروپا خارج شود.

 

دلار بازهم ثابت ماند

صرافی‌های بانک‌ها امروز پنج شنبه قیمت دلار را برای فروش به مردم با ثبات نسبت به روز کاری قبل 11 هزار و 350 تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت 11هزار و 250 تومان خریداری می‌کنند.

بر همین‌ اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها 12هزار و 650 تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها 12هزار و 550 تومان است.

 5 صرافی بانکی در خیابان فردوسی با داشتن کارت ملی، کارت شتاب و شماره همراه به نام متقاضی از ساعت 10 تا 15 تا 2000 دلار آمریکا به متقاضیان واجد شرایط عرضه می‌کنند. این صرافی‌ها در طول روز متناسب با نوسان قیمتی در بازار آزاد، خرید و فروش دلار و یورو را با قیمت‌های مختلفی انجام می‌دهند.

گفتنی است، امروز بانک‌های عامل قیمت دلار را 11 هزار و 247 تومان و 8 ریال، قیمت یورو را 12 هزار و 330 تومان و 5 ریال  و قیمت پوند انگلیس را 13 هزار و 915 تومان و یک ریال برای خرید از مردم اعلام کرده‌اند. قیمت دلار نسبت به روز کاری قبل ثابت مانده و یورو و پوند کاهش یافته است.

** توجه داشته باشید که قیمت‌های درج‌شده در این خبر برای دلار، یورو و پوند، قیمت خرید بانک از مردم است نه فروش!

شعب منتخب فروشنده ارز مسافرتی در نظام بانکی فروش ارز مسافرتی را طبق روال روزهای قبل، بعد از ساعت 11 آغاز کرده و به مسافران یورو را با قیمت 12 هزار و 504 تومان و 7 ریال می‌فروشند. قیمت ارز مسافرتی نسبت به روز کاری قبل کاهش یافته است.

مسافران خارج از کشوری که اسناد و مدارک خواسته‌شده را به شعب بانک‌های عامل ارائه کنند می‌توانند برای کشورهای همسایه و مشترک‌المنافع حداکثر 500 یورو و برای سایر کشورها تا 1000 یورو خریداری کنند.

 

رشد تجارت غیرنفتی کشور علیرغم شدیدترین تحریم

محمد راستاد در آیین بهره‌برداری از ترمینال کانتینری بندر خرمشهر اظهار کرد: بندر خرمشهر سالانه ظرفیت 5 میلیون تن تخلیه و بارگیری کالا را دارد. امروز علاوه بر ترمینال کانتینری و تجهیزات تخلیه و بارگیری سه پروژه تعمیرات اساسی اسکله‌های 4 پست، تعمیرات اساسی پس کرانه‌های اسکله‌های 2 تا 7 و آغاز عملیات اجرایی ساخت و نصب 8 اسکله گردشگری در کارون با سرمایه‌گذاری حدود 230 میلیارد تومانی انجام شده است.

وی با اشاره به قابلیت‌های مهم بندر خرمشهر و قرار گرفتن آن در محدوده منطقه آزاد اروند افزود: به همین دلیل شاهد رونق ترمینال کانتینری این بندر خواهیم بود و به طور قطع صادرات غیرنفتی از بندر خرمشهر همچنان روند خوبی را خواهند داشت.

مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به پاکسازی اروند از مغروقه‌ها یاداور شد: تاکنون 181 فروند مغروقه از ارند خارج شده و 21 فروند باقی مانده است که 3 فروند آن در ساحل ایران، 3 ساحل در وسط اروند و مابقی در ساحل عراق قرار دارد.

راستاد گفت: امیدواریم گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با توجه به اینکه عمده حمل و نقل دریایی ایران را انجام می‌دهد بتواند با تعامل با صاحبان کالا سهم بیشتری را به بندر خرمشهر اختصاص دهد.

وی از ارائه تخصیص در عوارض بندری برای افزایش انگیزه صاحبان کالا جهت استفاده از بندر خرمشهر نام برد و گفت: از سوی دیگر فرانشیپ یا کاپوتاژ نیز می‌تواند به بندر خرمشهر کمک کند. در حال حاضر بین بندر امام و بندر شهید رجایی فرانشیپ کالا نهادینه شده است. همچنین کاپوتاژ گندم از بندر امام به چابهار روند خوبی دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه از کاپوتاژ و کرانه‌بری حمایت می‌کنیم  تا بنادر کوچک فعال‌تر شوند یادآور شد: با کاپوتاژ گندم از بندر امام به چابهار سه میلیون لیتر از مصرف سوخت صرفه‌جویی شده ضمن اینکه 3 هزار کامیون از چرخه حذف شده‌اند.

به گفته وی کاپوتاژ کالا از طریق دریا با توجه به اینکه در حجم‌های بزرگ انجام می‌شود باعث کاهش قیمت تمام شده کالا می‌شود.

رستاد همچنین گریزی به تحریم کشور زد و گفت: با وجود شدید‌ترین تحریم‌ها امسال واردات غیرنفتی 22 درصد و صادرات غیرنفتی 6 درصد افزایش یافته است.

 

نفتکش انگلیسی هنوز آزاد نشده است

نفتکش استناایمپرو با پرچم انگلیس هنوز در ایران نگه داشته شده است. علی‌رغم اینکه دستور رفع توقیف این کشتی هم صادر شده است. مالک کشتی ایمپرو روز چهارشنبه اعلام کرده مذاکره‌ای با طرف‌های ایرانی انجام نداده و درباره اتهامات رسمی، خدمه‌ها و یا شرکت نیز اطلاعی ندارد.

وزیر خارجه ایران پیشتر از نهایی شدن رفع توقیف این کشتی خبر داده بود، اما این را هم گفته بود که تحقیقات و بررسی درباره این کشتی هنوز در حال انجام است. 

اریکا هانل رئیس شرکت استنابالک مالک کشیت ایمپرو گفته است ما متهم به چیزی نشده‌ایم و هنوز برای ما مبهم است که چرا در بندرعباس لنگر انداخته‌ایم.

وی اضافه کرد: کشتی آماده حرکت است و هر زمان اعلام کنند به سمت بندری در امارات متحده عربی حرکت خواهیم کرد. 

براساس این گزارش، نیروهای ایران در 19 جولای کشتی استناایمپرو را به نقض حریم دریایی متهم کرد. این اقدام دو هفته پس از آنکه نفتکش ایرانی در منطقه جبل‌الطارق توسط نیروی دریایی انگلیس توقیف شد، صورت گرفت. نفتکش ایرانی در ماه آگوست آزاد شد.

 

بانک مرکزی اطلاعات خرید و فروش سکه و ارز در سال 97 را بدهد

امیدعلی پارسا رئیس سازمان امور مالیاتی کشور از بانک مرکزی خواست تا به منظور رسیدگی به پرونده‌های مالیاتی سکه و ارز در سال 97 مودیان، با قید فوریت قیمت روز سکه و ارز در این سال را به سازمان مالیاتی ارائه دهد.

در این نامه رئیس کل سازمان امور مالیاتی خطاب به قربانی معاون اقتصادی بانک مرکزی آمده است: همان‌طور که مستحضرید یکی از عوامل مهم در تحقق درآمدهای مالیاتی پیش‌بینی شده سال جاری، رسیدگی به موقع نسبت به پرونده‌های مالیاتی، به ویژه پرونده‌های مهم وصول مالیات متعلق در حداقل زمان ممکن است. در این راستا سازمان امور مالیاتی کشور، رسیدگی به پرونده‌های مالیاتی عملکرد سال ۱۳۹۷ خریداران سکه و ارز را در اولویت حسابرسی مالیاتی قرار داده است. لذا با توجه به نوسانات قیمت ارز و سکه در سال ۱۳۹۷، تفاوت مبلغ خرید سکه از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با بهای روز سکه به عنوان یکی از قرائن مالیاتی در محاسبه درآمد مشمول مالیات می باشد.

به جهت رعایت عدالت حسابرسی مالیاتی و اخذ مالیات عادلانه، مستدعی است دستور فرمایید به قید فوریت بهای روز سکه و ارز (نرخ رسمی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران) در سال ۱۳۹۷ (خرید و فروش) اعم از نرخ رسمی، نیمایی و ... برای امر رسیدگی مالیات مودیان محترم، در قالب فایل الکترونیکی در اختیار این سازمان قرار گیرد.

مزید امتنان خواهد بود چنانچه در این راستا مقرر فرمایید اطلاعات مذکور در سایت الکترونیکی (رسمی) بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، در بخش نرخ ارز و سکه تعبیه گردد تا اطلاعات مذکور با سهولت در دسترس همکاران محترم حسابرسی مالیاتی ادارات کل امور مالیاتی قرار گیرد.

به گزارش فارس، با توجه به نوسانات شدید ارز و سکه در سال 97 تفاوت قیمت فاحشی در این بازار ایجاد شد که ضرورت دارد سازمان مالیاتی حسب قانون، براساس قرائن و اطلاعات متقن اقدام به مالیات حقه و عادلانه کند که در این راستا نقش بانک مرکزی در ارائه اطلاعات شفاف حائز اهمیت است.

همچنین براساس جزء 2 بند ح تبصره 16 قانون بودجه سال 98 کل کشور بانک مرکزی به نیابت از تمامی بانک‌ها و مسوسسات مالی و اعتباری مکلف است به منظور شفافیت تراکنش‌های بانکی،‌مبارزه با پولشویی و جلوگیری از فرار مالیات، براساس درخواست سازمان امور مالیاتی فهرست حساب‌های بانکی و اطلاعات مروبط به تراکنش‌های بانکی (درون بانکی و بین بانکی) مودیان را به صورت ماهانه در اختیار این سازمان قرار دهد.

 

ایران به برکت تحریم، هواپیماساز شد

وزیر راه و شهرسازی از خودکفایی صنعت هوایی غیرنظامی در بسیاری از بخش‌های طراحی، فناوری، تعمیر و نگهداری صنعت فرودگاهی و هواپیمایی کشور خبر داد.

محمد اسلامی جشن هفتادمین سال تاسیس دانشکده صنعت هواپیمایی ایران با اشاره به اینکه پیش از انقلاب اسلامی مستشاران خارجی در بخش‌های پشتیبانی هوایی به تکنسین‌های ایرانی اجازه نمی‌دادند حتی به قطعات ساده هواپیما هم دست بزنند گفت: 40 سال قبل هنگام خروج از کشور، گفتند به قطعات هواپیما دست نزنید تا ما برگردیم، اما بازگشت آن‌ها 4 دهه طول کشید.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران به مدد بهره گرفتن از توان اساتید و مهندسان و جوانان خود در بخش هوایی نظامی هم اکنون جزو 10 کشور برتر جهان است و در بخش هواپیمایی غیرنظامی هم، به دنبال پر کردن فاصله با کشور‌های توسعه یافته جهان و جبران عقب ماندگی این بخش هستیم.

وزیر راه و شهرسازی گفت: بر اساس نظام جامع حمل و نقل کشور، ایران باید با ایجاد 9 هاب هوایی اصلی وفرعی و توسعه ناوگان هوایی خود، ظرفیت سفر‌های هوایی خود را تا اقصی نقاط کشور توسعه دهد تا بخش بیشتری از سفر‌های بین المللی را با توجه به موقعیت جغرافیایی راهبردی خود جذب کند.

وی افزود: هدف ما جذب 100 میلیون مسافر در افق 10 سال آینده است و با توجه به اینکه هم اکنون سالانه 30 میلیون مسافر در صنعت هوایی ایران جابجا می‌شوند، باید در این بخش فعالیت‌های گسترده‌ای انجام شود تا اهداف برنامه محقق شود.

اسلامی، جغرافیای ایران را مستعد و در چهار راه شمال - جنوب و شرق - غرب جهان دانست و گفت: باید گردشگری و مسافرت‌های هوایی و ترانزیت مسافر، سهم مناسبتر و بیشتری از اقتصاد کشور را از طریق ایجاد کریدور‌های مسافری در کنار کریدور‌های باری به خود اختصاص دهد.

وزیر راه و شهرسازی افزود: هم اکنون کشور ما هواپیما ساز است و در 15 سال گذشته هواپیما را بطور کامل در کشورمان ساخته ایم و حرف‌های زیادی برای گفتن در این بخش داریم که قطعا با وجود جوانان با انگیزه و فارغ التحصیلان و شرکت‌های دانش بنیان فعال در این بخش، صنعت هوایی ایران رشد چشمگیری در آینده نزدیک خواهد کرد و البته، این یکی از نتایج تحریم‌های ظالمانه علیه صنعت هوایی کشور ماست.

وی افزود: اگر تحریم‌ها نبود حتما به این نقطه نمی‌رسیدیم چراکه انگیزه‌ای برای خود اتکایی نداشتیم.

اسلامی همچنین با اشاره به اینکه دانشکده صنعت هوایی با نظر رئیس جمهور بعد از دو سال موفق به جذب دانشجو شد افزود: بر اساس قانون برنامه ششم توسعه، باید تجمیع مراکز آموزشی انجام می‌شد و به همین خاطر، دانشکده صنعت هوایی دو سال دانشجویی نگرفت تا اینکه با نظر رئیس جمهور، سازمان امور اداری و استخدامی کشور با جذب دانشجو در این دانشکده موافقت کرد.

وی صنعت هوایی را صنعتی بزرگ و در حال گسترش دانست و گفت: هم اکنون 50 هزار نفر در بخش‌های مختلف این صنعت از قبیل خطوط هوایی، تعمیر و نگهداری و شرکت‌های دانش بنیان شاغل هستند و روز به روز دامنه فعالیت هایشان گسترش می‌یابد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به هفته دفاع مقدس گفت: گرچه راه عزت را طی کردن، پر هزینه است، اما به این افتخار می‌کنیم که با عزتی که خون شهدا برای کشور ما ایجاد کرد، تنها کشوری هستیم که سفیر آمریکا برای ما تصمیم نمی‌گیرد و دشمنی و کینه آمریکا از ایران و ایرانی نیز، به همین دلیل است.

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۵
فعلا وضعیت دلار ثابت مانده
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۸
خیلی از مردم با همین خرید دلار دچار خسارت شدند
1
0
کریم جاهد
Iran, Islamic Republic of
۰۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۹
با توجه به باز نشر خبر از سایر سایت ها بخشی از متن بریده شد و نا مفهوم است لطفا بیشتر دقت فرمایید
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۱
برای پیشرفت باید زمینه تولید را فرهم سازند باد دلالی که کشور پیشرفت نمی کنه
1
0